Home › Forums › YL Academy › Vuurwerkangst bij dieren › Vuurwerkangst en de toekomst
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 december 2019 at 09:37 #2981
Als kind had ik een stiefbroer. Hij hield van vuurwerk. Van strijkers, die zwarte…hoe harder hoe beter. Ook hadden wij thuis een hond. Ik weet niet meer of hij bang was voor vuurwerk, daar letten wij niet op. Wij stonden buiten, dagenlang, en staken vuurwerk af.
Onbewust van wat zich aan dierenleed afspeelde in weilanden, stallen, huizen, struiken en in de lucht.
Nu ben ik moeder van 2 zoons van 10. En ik heb mijn portie dierenleed inmiddels helaas wel gezien. En mijn kinderen krijgen daar vanzelf heel wat van mee. Onze hond was lang bang voor vuurwerk toen zijn draagkracht weg was na verlies van onze hond Bettie. Zij zagen het. En ze hebben nog nooit vuurwerk afgestoken. Sterretjes, wat van die knalerwtjes. Echt dat kindervuurwerk. En daar bleef het bij.
Maar nu, in groep 7, komen in de klas de grote verhalen van vriendjes. Ze weten dat er illegaal vuurwerk is, dat dat hard gaat. Ze willen meer, groter en harder dan wat ik tot nu toe toestond.
Ik heb ze inmiddels uitgelegd over de honden, de katten, de vele vermissingen, de weerloze dieren in de stallen en in de wei. Over de vogels die opvliegen en de hele nacht blijven vliegen omdat terug naar je veilige boom onmogelijk is. Over dieren, alleen in stallen. Of in hun hok, binnen of buiten. Ze kunnen geen kant op. Ze kunnen alleen maar bang zijn voor die plotselinge vreselijke geluiden.
Mag je dit op de schouders van de kinderen leggen? Ja, vind ik wel. Als ik als kind bewuster was geweest van het dierenleed door vuurwerk had ik er nooit aan meegedaan. En naast de dieren zijn er ook heel wat mensen voor het leven getekend dankzij vuurwerk.
Nu ze nog een soort van onder mijn vleugels en ‘regie’ zijn maak ik uit wat er (niet) afgestoken wordt. Welke keuzes ze later gaan maken heb ik nu alvast hopelijk invloed op.
Want het ‘plezier’ wat men er aan beleefd weegt bij lange na niet op tegen het leed.
Als onze volgende generatie nou wat bewuster zou worden….dan kunnen we daarmee ook de volgende generatie dieren helpen…
Praat jij met (je) kind(eren) over de gevolgen van vuurwerk voor mens én dier?
Deze tekst is een bijdrage van: Marlene Vonk-Lok ~ Wijzer met Honden
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.